Tri osnovne strategije koje poduzeća mogu koristiti kako bi stvorila konkurentsku prednost:
1. Strategija niskih troškova
2. Strategija diferencijacije
3. Strategija fokusiranja
Strategija niskih troškova (Cost Leadership)
Ova strategija usmjerena je na postizanje najnižih troškova u industriji kroz cijeli lanac vrijednosti. Poduzeće koje se odluči za ovu strategiju nastoji ponuditi proizvode ili usluge po cijeni koja je niža od konkurencije, privlačeći time cijeli tržišni segment koji je osjetljiv na cijene. Kako bi se to postiglo, krucijalna je stroga kontrola troškova u cijeloj organizaciji te se često ulaže u učinkovitost proizvodnje, automatizaciju procesa i smanjenje nepotrebnih troškova.
Strategija diferencijacije (Differentiation)
Ova strategija fokusira se na stvaranje jedinstvene ponude koja se izdvaja od konkurencije. Poduzeće koristi inovacije, kvalitetu, brend i druge čimbenike kako bi stvorilo prepoznatljiv proizvod ili uslugu koja je vrijedna kupcu odnosno potrošaču, a koja će opravdati višu cijenu na tržištu. Ovdje je ključ stvaranje vrijednosti koju kupac prepoznaje i koja ih čini voljnima platiti premium cijenu. I u ovoj strategiji kontrola troškova je od izuzetne važnosti. Ako poduzeće ne postigne dovoljno visoku premijsku cijenu koja nadilazi cijenu dodatnih ulaganja kako bi se diferencirala od konkurencije, strategija diferencijacije neće biti održiva.
Strategija fokusiranja (Focus Strategy)
Ova strategija podrazumijeva usmjerenost na specifičan segment tržišta. Poduzeće može primijeniti strategiju niskih troškova ili diferencijacije unutar određenog tržišnog segmenta. Strategija fokusiranja omogućava tvrtkama da bolje razumiju potrebe specifične skupine kupaca i prilagode svoju ponudu kako bi zadovoljile te specifične potrebe.
Zašto je važno odabrati jednu od strategija?
Fokus: Jasna strategija omogućava poduzeću da se usmjeri na ono što je najvažnije za njegovu konkurentsku prednost. Odabir određene strategije pomaže u optimizaciji resursa i fokusu na ključne aktivnosti.
Efikasnost: Postavljanje jasne strategije omogućava bolju alokaciju resursa, što rezultira većom učinkovitosti i boljim poslovnim rezultatima.
Prepoznavanje tržišnih prilika: Odabir strategije omogućava tvrtki da lakše prepozna tržišne prilike i prijetnje.
Jedan od najvećih problema s kojim se poduzeća mogu suočiti je tzv. strategija "stuck in the middle" (zaglavljenost u sredini). To znači da poduzeće nije odlučilo koju će strategiju primijeniti već pokušava primijeniti više strategija istovremeno. Posljedice ne odabira adekvatne poslovne strategije su:
Gubitak konkurentske prednosti: Ako tvrtka ne uspije postići nisku cijenu ili jedinstvenu vrijednost, neće moći konkurirati na tržištu. Klijenti se neće prepoznati u ponudi tvrtke, a konkurenti će ih nadmašiti.
Neefikasnost: Troškovi mogu rasti jer se pokušavaju implementirati različite strategije koje nisu usklađene. Ako se pokušavaju istovremeno smanjivati troškovi i pružati visoka kvaliteta, resursi će biti neefikasno raspoređeni.
Gubitak tržišnog udjela: Kupci će odabrati konkurente koji imaju jasnu strategiju, bilo da se radi o niskim cijenama ili jedinstvenim proizvodima. Tvrtka koja nije usmjerena na specifičnu vrijednost koju nudi neće privući lojalne kupce.